Göteborgs nya stadslinbana

Göteborgs nya stadslinbana

År 2021 firar Göteborg sitt 400-årsjubileum och en stadslinbana är ett av flera projekt som Göteborgs Stad kommer att fokusera på inför firandet. Vid projektstarten utlystes en internationell arkitekttävling, med ett vinnande förslag från UN-Studio, en internationell arkitektstudio med säte i Amsterdam.

Projektet introducerar den första nya varianten av kollektivtrafik i Sverige sedan 1930-talet, då Stockholm öppnade sin tunnelbana. Linbanan är tänkt att vara en effektiv upphöjd del av kollektivtrafiken, och ska koppla samman den norra och södra delen av staden rakt över Göta älv. Linjen är tre kilometer lång och kommer att starta vid Järntorget, på den södra sidan av Göta älv, där pendlare också har tillgång till anslutningstrafik genom buss och spårvagn. Från Järntorget sträcker sig linbanan över Göta älv, till den norra sidan av älven, där tre olika stationslägen planeras.

 

©Plompmozes

 

Medveten Design

Linbanesystemet kommer att ha fyra stationer fördelade på sex torn. Tornens utformning är inspirerad av stadens kulturarv och ses som en hyllning till Göteborgs kända skeppsvarvskranar.

“Med tornens lätta och öppna struktur undviks stora mörka skuggpartier samtidigt som den skapar utrymme för gångvägar, gator och grönytor genom området vid tornens bas, vilket också motverkar uppkomsten av mörka, otrygga miljöer.” – UN Studio. Med designen vill man koppla ihop Göteborgs historia som älvstad med dess framtid genom att tillföra en ny del till stadens siluett och samtidigt förstärka dess identitet. UN Studio föreställer sig att tornet på Lindholmen, konstruktionens högsta torn, ska bli som en “stadsbalkong”, en samlingsplats vid vattnet med spektakulära vyer.

 

 

De fyra stationerna är utformade som lätt igenkänningsbara i staden samtidigt som de integreras helt i stadsmiljön runt om kring genom sin okomplicerade geometri och självstöttande konstruktion. Stationerna skapar själva energi genom Photovolatic thermal hybrid solar collectors (PVT- paneler). Dessa paneler är en del av takkonstruktionerna och tillför såväl belysning som värme för uppvärmning av golv och trappor. Stationernas stora takfönster begränsar behovet av artificiell belysning, men vid behov försörjs belysningen av lågenergisystemet.

Fundamenten på stationernas bottenvåning kommer att täckas av en innovativ sorts mossa som rensar bort fint damm, kvävedioxid och ozongaser från luften och minskar värmeeffekten genom avdunstning. Mossan har också en ljudabsorberande funktion som reducerar trafikljud. Stationernas omgivningar kommer att utformas på ett välkomnande och inbjudande sätt och ska möjliggöra en positiv social effekt i de omgivande grannskapen.

 

©Plompmozes

©Plompmozes

 

 

Göteborgs första linbana

Redan 1923 byggde Göteborg sin första stadslinbana, i samband med firandet av stadens 300-årsjubileum.

Jubileumsutställningen, som anordnades vid firandet och organiserades av Göteborg Stad, varade i sex månader och hade under dessa månader hela fyra miljoner besökare (varav 41 000 internationella). Flera av stadens mest kända byggnader och landmärken, som Götaplatsen, Botaniska Trädgården och Liseberg, byggdes inför jubileumsfirandet. En av de mest spännande attraktionerna som skapades var den linbana som sträckte sig mellan Liseberg och utställningsområdet vid Götaplatsen. Linbanan var 375 meter lång och hade en resetid på fyra minuter.

 

 

Gothenburg’s first Linbana- Photo: perrasmotornostalgi

 

 

 


Project credits:
Architect: UNStudio (Ben van Berkel with Arjan Dingsté and Juergen Heinzel, Ayax Abreu Garcia, Xinyu Wang)
Local architect: Kjellgren Kaminsky Architecture AB
Client: The City of Gothenburg – Traffic and Public Transport Authority (TRAFIKKONTORET) in collaboration with
The City Planning Authority (Stadsbyggnadskontoret), Västtrafik AB, and The Architects Sweden
Structure & engineering advisors: Knippers Helbig
Lighting design advisors: Licht & Soehne
Visualisations (CGI): Plompmozes

Sources:

UN-Studio https://www.unstudio.com/en/page/9343/gothenburg-cable-car

Göteborg 2021 http://www.goteborg2021.com/jubileumsprojekt/linbana/

Västraffik https://www.vasttrafik.se/info/linbana/

Stadsutveckling Göteborg https://stadsutveckling.goteborg.se/stadslinbana

Read about Gothenburg’s first linbana

 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial